Zdroj obrázku: DALL-E a moje hlava :)
Jde o popularizační článek :) pro širší veřejnost. Tudíž akademici a znalci, doufám, přimhouří obsah okem shovívavým.
Základní osnova průvodce:
Jen pro upřesnění: Asi časem pochopíte, že spíše upřednostňují jazz zpěvně melodicko-harmonický. Ale co, každý jsme nějaký :)
Co je jazz?
Zdroj obrázku: DALL-E a moje hlava :)
Zajímavá směsice hudební improvizace, řádu, svobody a emocí, kde melodie i rytmus rády uhýbají ze standardních cest a objevují nové zvukové horizonty.
V praxi to může vypadat třeba takto :)
A píši vlastní písničky jazzem inspirované :)
Z čeho jazz vychází?
Africké rytmy
Evropská harmonická tradice, co dává melodiím šmrnc
Blues se svými melancholickými tóny
Gospel
Domovem jazzu je New Orleans, kde se to "míchalo".
Co je pro jazz typické?
Jde o několik charakteristických prvků, díky nimž je tento žánr snadno rozpoznatelný a zároveň výjimečně rozmanitý.
Improvizace - melodie a variace se vytvářejí v reálném čase.
Synkopy a swingový rytmus - to je ten pocit plynulého houpavého pohybu.
Harmonie - jde o velmi komplexní cesty, jak vést doprovod. Používají se rozšířené akordy.
Tzv. Call and Response - "hudební dialog", kdy jeden zahraje motiv, druhý mu odpoví.
Dynamika - můžete slyšet spadnout špendlík na zem a hned na to explozi nástrojů.
Bluesové prvky - to je hodně akcentováno hlavně v rané fázi, swingu a big bandů.
Experimentování s formou - to se dá slyšet od swingu, be-bopu až po komplikované skladby ovlivněné více vážnou hudbou.
Mohlo by se vám také líbit: Tipy jak hrát lepší kytarová sóla!
Co znamená slovo "jazz"?
No vlastně to zase nikdo neví. Jsou jen teorie.
Prý je to ze slova Jasmine, což odkazuje na tehdy populární jasmínový parfém v New Orleans.
Další říká, že to může být odvozeno od Jasm, což je slangově nadšení, síla, energie nebo elán.
Ukázka jazzové harmonie
Často jsou komplexní a modulují (z jedné tóniny jinam a zase zpět).
Mají často více forem (forma A, forma B, a někdy i forma C).
V 60. letech 20. století se začala používat i modalita. Pěkný příklad je Milestones, nebo So What.
Modalita
V modálním jazzu je méně důležité akordové schéma a více se zdůrazňuje melodie a tónina založená na určitém módu.
Módy jsou vlastně různé druhy stupnic (možná vám něco říká tzv. církevní módy).
Příklady modů
Dórský mód: Vybudován na druhém stupni dur stupnice. Např. ve skladbě So What se hraje na postup harmonie na Dm7 a Ebm7.
Frygický mód: Začíná na třetím stupni dur stupnice a má exotický, takový španělský nádech.
Mixolydický mód: Vybudován na pátém stupni dur stupnice, je charakteristický pro bluesovou atmosféru.
Jaké jsou tradiční jazzové nástroje?
Trumpeta
Král jazzového orchestru.
Starověký nástroj: Trumpeta existuje už od starověkého Egypta.
Barokní éra: V baroku neměla trumpeta ventily, hrála jen přirozené tóny.
Ventily: Přidány v 19. století, a díky tomu umožnily hrát více tónů.
Hlasitost: Trumpeta je jeden z nejhlasitějších orchestrálních nástrojů.
Vojenský nástroj: Používala se pro válečné signály (Jozue s tím prý i zbořil Jericho)
Jazzová ikona: Proslavena jazzovými legendami jako Louis Armstrong a Miles Davis.
Saxofon
To je chlapík, co to s melodiemi umí pořádně roztočit.
Je relativně nový: Saxofon si nechal v roce 1846 patentovat belgický nástrojař Adolphe Sax.
Kombinace nástrojů: Spojuje dřevěnou mechaniku (jako klarinet) s mosazným tělem.
Rodina nástrojů: Existuje v různých velikostech a laděních – alt, tenor, soprán, baryton atd.
Flexibilita: Kromě jazzu se rád používá i v popu a rocku.
Klavír
Mistr jemných úhozů, ale taky pořádných akordových "vodopádů". Klavíristi v jazzu často vedou i doprovod a mají perfektní přehled o celé partě okolo.
Starý nástroj: Vynalezen kolem roku 1709 Bartolomeem Cristoforim v Itálii.
Dynamika: Umožňuje hrát v různých hlasitostech, proto „pianoforte“.
Počet strun: Ačkoli má 88 kláves, klavír má přes cca 230 strun, protože některé klávesy mají více strun pro bohatší zvuk.
Kontrabas
Starý nástroj: Kontrabas pochází z 16. století, vyvinul se z violové rodiny (předchůdci moderních smyčcových nástrojů).
Velikost: Je vážně velkým smyčcovým nástrojem v orchestru, jeho výška může být až 2 metry.
Walking Bass: Kontrabas je klíčovým nástrojem v jazzové rytmické sekci, často hraje tzv. walking bass, což je plynulý pohyb basové linky, který drží harmonii.
Hraní pizzicato: V jazzu se často používá pizzicato (vytrhávání strun prsty), což dodává hudbě typický groove a rytmus.
Ladění: Kontrabas se ladí o kvartu níže než ostatní smyčcové nástroje (obvykle E-A-D-G), což mu dává hluboký a rezonantní tón.
Bicí
Rytmus - to je základ všeho. Věděli jste, že jazzoví pionýři pro rytmus často využívali i kufry nebo různé bedny?
Trombón
Starověký původ: Trombón se skutečně vyvinul ze středověkého nástroje zvaného sackbut v 15. století, který byl používán v Evropě.
Posuvný mechanismus: Prostě ho jen posouváte, což umožňuje plynulé změny tónů a charakteristický „glissando“ efekt neboli skluzy.
Široký rozsah: Umí proto skvěle hrát hluboké basové i vysoké tenorové tóny.
Kytara
Starověký původ: Kytara má kořeny ve starověkých strunných nástrojích, jako je loutna a oud, a její moderní forma se vyvinula v 16. století ve Španělsku.
Různé druhy: Existují akustické, elektrické a klasické kytary, každá s jiným zvukem a účelem.
Šest strun: Většina kytar má šest strun, ale existují také dvanáctistrunné apod.
Zpěv
Improvizace: Jazzoví zpěváci často improvizují, zvláště při scatu, což je vokální technika, kdy zpěvák napodobuje sólové nástroje.
Frázování: V jazzovém zpěvu je důležité frázování – zpěváci často posouvají rytmus a melodii, aby vytvořili osobitý výraz a napětí.
Klarinet
Barokní původ: Klarinet byl vynalezen v počátku 18. století Johannem Christoph Dennerem v Německu, původně se vyvinul z barokního nástroje zvaného chalumeau.
Významný v rané fázi jazzu: :Zejména díky hráčům jako Benny Goodman, který byl známý jako ‚Král swingu‘.“
Naříkavý zvuk: Je charakteristickým atributem nejen v jazzu, ale také např. v klezmeru a různých takových fúzí gypsy jazzu se středomořskou hudební tradicí apod.
Historie jazzu a 7 významných milníků
K tomu jsem našel tuhle parádní tabulku.
A teď těch 7 důležitých milníků.
Komu to "nestačí" a chce víc o historii jazzu, tak tady je to moc pěkně zpracované.
Zrození jazzu v New Orleans
Jih USA je zvláštním místem. A vždy byl.
Inspirován jeho poetikou jsem sepsal článek o fantastických místech v Louisianě.
Vraťme se ale k tématu.
Jazz se narodil v uličkách New Orleans na přelomu 19. a 20 století.
Města, kde se mísila kultura evropských přistěhovalců a afrických otroků.
Takže z oken klidně znělo blues, spirituály, ragtimy a klasická hudba. Což je vše "ingrediencemi", z kterých se jazz "vaří".
Hlavní postavou tohoto období byl Buddy Bolden, který míchal ragtime s blues a začal s něčím, co se později nazvalo „hot jazz“.
Dixieland
Rok 1917 přinesl první oficiální jazzovou nahrávku Original Dixieland Jazz Band. Vtipné na tom bylo to, že sestava bandu byla převážně z bělochů - vtipné to je to, když si představíte tu situaci, že jih USA nebylo začátkem 20. století moc de facto "přátelské místo" pro afroamerickou kulturu.
Audiodějiny jazzu na Českém Rozhlasu: První jazzové orchestry.
Bylo to poprvé, kdy byl jazz zachycen na desce, a Dixie sound se začal postupně šířit po celých Spojených státech.
Tento styl vycházel ze skupinové improvizace a charakterizovaly ho svižné rytmy a vlastně vcelku veselá atmosféra.
Éra Swingu
30. léta 20. století.
Jazz se stal dominantní formou populární hudby.
Na každém rohu jste našli big bandy, kterým vévodily osobnosti jako Duke Ellington a Count Basie. Swing se tak stal základním zvukem amerických tanečních sálů. V Evropě se úspěšně potkal s cikánskou tradicí kytaristy Djanga Reinhardta a zapříčinil vznik nového žánru - gypsy jazz.
George Gershwin
To je vám takový zajímavý a důležitý mezičlánek ve vývoji jazzu. Gershwin dokázal neobvykle spojit jazzové cítění s vlivem např. Maurice Ravela.
Jeho kreativita (i přes velmi mladý věk života) vyplodila "tradiční díla" do tzv. velkého amerického hudebního songbooku.
7 nejznámějších děl
Rhapsody in Blue (1924) – nstrumentální skladba pro klavír a orchestr, která se stala symbolem americké hudební kultury
An American in Paris (1928) – Orchestrální skladba inspirovaná Gershwinovou návštěvou Paříže.
Porgy and Bess (1935) – Opera s klasickými písněmi jako „Summertime“ a „It Ain’t Necessarily So“.
I Got Rhythm (1930) – Populární píseň z muzikálu Girl Crazy. Stala se jazzovým standardem a patří mezi nejznámější melodie.
Concerto in F (1925) – Klavírní koncert, který Gershwin složil na objednávku.
Someone to Watch Over Me (1926) – Píseň se stala jazzovým a popovým standardem a je dodnes populární v různých interpretacích.
Fascinating Rhythm (1924) – Další z ikonických písní George Gershwina, s textem od jeho bratra Iry Gershwina.
No a můj tajný bonusový tip, který málokdo zná je tahle opera Blue Monday o jednom aktu. Skvělé.
Bebop
Když už se zdálo, že swing ovládne vše, přišla mladší generace muzikantů, kteří chtěli hrát hudbu složitější, rychlejší a osobnější.
Vznikl bebop, styl plný rychlých temp a komplikovaných akordových změn. Ikonami tohoto období jsou např. Charlie Parker (saxofon) a Dizzy Gillespie (trumpeta).
Cool Jazz
Po bouřlivém bebopu přišel klidnější, více sofistikovaný styl, který se stal známý jako cool jazz. Tento styl propagoval raný Miles Davis a další hudebníci jako např. i zpívající trumpetista Chet Baker.
Cool jazz je více zaměřený na melodii a atmosféru.
Fúze a experimenty s jinými žánry
Upřímně. Něco za mě je slepá cesta. Ale něco je dobré. Můj klíč je - že to pořád to má melodii a harmonii.
Free Jazz je taková "intelektuální hra" odnikud nikam. A jazzová avantgarda obecně je takové "plácání báboviček" na pískovišti, pro pár "inťošů a adolescentů".
Od 60. let 20. století se tedy jde např. těmito směry.
Free jazz - Ornette Coleman a pozdější John Coltrane se vydali na cestu totální hudební svobody, kde neexistovala žádná omezení (asi už tušíte, co si o tom myslím).
Fúze jazzu s rockem a elektronikou - pozdější desky Milese Davise atd.
Ale kdo je např. velmi zajímavý a vlivný (aspoň mi to tak přijde), tak je Gary Burton - vibrafonista. To je jazz, který se fúzuje, ale není to ani zase bezbřehá avantgarda.
Měl velký vliv na Pata Methenyho.
Jazz 21. století
To je už de facto vše, co se použije v nějakém poměru, to co je pro jazz typické a přibarví se k tomu něco nového.
Moji favoriti jazzu 21. století
Samozřejmě to není seznam úplný. Tak dejme aspoň 5.
Patrick Watson
Pozor, to vlastně není jazzman.
Písničkář, který vlastně si něco z jazzu vezme a přetvoří tak, jak potřebuje. To je mi blízké.
Pat Metheny
Kytarista, který vrátil do jazzových sól melodii a smysl.
On taky vlastně není jenom jazzman. Je vidět, že miluje hudbu jako celek.
Renaud Garcia-Fons
Kontrabasista a skladatel, který je mostem více tradic.
Asi nikdo tak krásně nepropojil Západ s Východem.
Andrew Bird
Písničkář, který je mistr zvukových kulis.
Folk, klasika, jazz a cokoliv dalšího. Má tak poznatelný rukopis, že si ho už nespletete.
Avishai Cohen
Asi jeden z nejrespektovanějších muzikantů v dnešní jazzové scéně.
Mě teda nejvíce baví, když zpívá a hraje.
Tipy na jazzové muzikanty
Tito významní představitelé jazzu pro vás budou jako taková malá "vstupní brána".
Louis Armstrong
Fotka
3 nejlepší skladby
Moon River
What A Wonderful World
Hello, Dolly!
Zajímavosti
Tady je o Louisovi už skvěle udělaný obsah, který jsem kdysi pro klienta (Brambůrky.cz) inicioval sestavit s pomocí mé kolegyně copywriterky Sandry. Mikolášové.
Inovoval typ zpěvu scatování. Jednou při nahrávání upustil noty a začal improvizovat.
Byl také inovátorem i sólové hry. Byl jedním z prvních, kdo prodloužil sólo na svůj nástroj.
Miloval psaní dopisů: Armstrong byl vášnivým pisatelem dopisů, které často obsahovaly humorné příběhy a osobní poznámky. Dokonce dopisy často končil frázi „Red Beans and Ricely Yours“, čímž odkazoval na svou oblíbenou kuchyni z New Orleans.
Objevil se vícero než 30 filmech. A víte, že byl také fanouškem seriálu Star Trek.
Měl přezdívku "Satchmo", doslova "velká huba".
Komentář: To byl favorit mého dědy. Můj děda vystudoval jazzovou večerní konzervatoř v 50. letech 20. století a hrál na krásnou černou lubovku a měl i červenou Jolanu. Louis je prostě Louis - to se mi vybaví děda.
Glen Miller
Fotka
3 nejlepší skladby
Chattanooga Choo-Choo
In The Mood
Moonlight Serenade
Zajímavosti
Proslavil svůj orchestr svým jedinečným „Miller Soundem“, který kombinoval klarinet a saxofon v harmonii?
Trvalo mu docela dlouho, než se proslavil, několik big bandů založil a zase rozpustil. Ale nevzdal to.
Záhadně zmizel během letu nad Lamanšským průlivem v roce 1944, a jeho letadlo ani tělo nikdy nebylo nalezeno?
Během druhé světové války vedl Glenn Miller Army Air Force Band, který zvyšoval morálku vojáků prostřednictvím koncertů a rozhlasových vysílání.
O jeho životě byl v roce 1954 natočen film „The Glenn Miller Story“.
Komentář: Pamatuji, jak jsem ten starý film viděl a jak tam bylo ukázáno, jak moc ho v dobách těžkých na začátku hudební dráhy podržela jeho žena. To bylo pěkné.
Duke Ellington
Fotka
3 nejlepší skladby
Caravan
It Don't Mean A Thing
Take The "A" Train
Zajímavosti
Složil prý skoro 2000 skladeb. To je jako hustý, že?
První skladbu složil ve svých 17 letech. Jmenovala se "Soda Fountain Rag".
Přezdívku "Duke" dostal díky tomu, že se uměl velmi dobře chovat a působil jako šlechtic.
A jako mladý kluk prodával arašídy při baseballu (to mi připomíná, že pionýr Rock and Rollu Fats Domino zase rozvážel zmrzlinu).
Víte, že skládal i duchovní/spirituální hudbu?
Komentář: Legenda jazzu. Co dodat. Bez něho by asi nikdy swing nebyl tím čím je.
Django Reinhardt
Fotka
3 nejlepší skladby
Minor Swing
Douce Ambiance
Belleville
Zajímavosti
Psal jsem o Djangovi samostatný článek, takže tam něco také najdete.
Měl kvůli popáleninám pochroumanou levou rukou.
Přesto vyvinul unikátní styl hry 2 prsty levé ruky.
Spolupracoval s Dukem Ellngtonem.
Komentář: Pohnutý osud, pohnutá hudba. Génius s velkým citem. Škoda, že neměl čas více skládat jako např. Gershwin - neboli i pro velký ansámbl.
Miles Davis
Fotka
3 nejlepší skladby
So What
Milestones
All Blues
Zajímavosti
Pro své vážné (a někdy komplikované) chování měl přezdívku "The Prince of Darkness".
Byl asi největším průkopníkem a inovátorem. Prošel snad všechny styly, které můžete myslet.
První trumpetu dostal už ve 13 letech.
Měl charismaticky specificky chraplavě syčivý hlas, který získal tím, že si ho během života zničil křikem (v době, když si měl hlasivky ještě léčit).
Dá se de facto říct, že "vychoval" další generace jazzmanů jako jsou např. Herbie Hancock, Chick Corea nebo Wayne Shorter.
Komentář: Doporučuji přečíst si jeho biografii, která u nás vyšla v češtině. Pro mě osobně to po desce "Bitches Brew" to začíná být až moc experimentální (a vlastně nudné).
John Coltrane
Fotka
3 nejlepší skladby
Blue Train
Naima
In A Sentimental Mood
Zajímavosti
Prý někdy trénoval i 12 hodin v kuse. Stále se snažil vzdělávat.
Byl velmi citlivý a vnímavý k duchovnímu světu. Proto i složil inovativní album A Love Supreme.
Věřil, že hudba může člověka a jeho duši léčit.
Měl (a má) velký vliv na avantgardní jazzovou (nejenom jazzovou) scénu.
Dokázal skvěle hrát jak na tenor, tak i soprán saxofon.
Komentář: Za mě osobně jsou jeho pozdější práce nelahodným "šálkem čaje". Ale rané práce jsou skvělé.
Ella Fitzgerald
Fotka
3 nejlepší skladby
Cry Me A River
Dream A Little Dream Of Me
How High The Moon
Zajímavosti
Ve svých 17 letech vystoupila v populární harlemské show v legendárním klubu Apollo.
Hlasový rozsah měla až 3 oktávy.
Spolupracovala např. s Louisem Armstrongem nebo Dukem Ellingtonem.
Měla trochu problematické mládí (někteří životopisci uvádějí, že byla i chvilku bezdomovcem, bral bych to s rezervou).
Měla tak perfektní sluch, že občas mohla kapela podle ní ladit.
Komentář: Paní zpěvačka. Ten tón a barva. To frázování. Je to jako med a všechny roční období najednou.
Billie Holiday
Fotka
3 nejlepší skladby
Strange Fruit
I'll Be Seeing You
Blue Moon
Zajímavosti
Billie Holliday je její umělecké jméno.
Měla také velmi komplikované dětství a zažila extrémní chudobu.
Byla jednou z prvních černošských zpěvaček, které zpívaly s bílým orchestrem (kapelník Artie Shaw).
V roce 1939 nahrála protestní píseň "The Strange Fruit", která se zasazovala o rovné občanská práva.
V roce 1956 vyšla její autobiografie Lady Sings The Blues. Jen 3 roky před smrtí.
Když zemřela, tak její jmění bylo pouhých 750 dolarů (to je cca dnešních 17 tisíc korun českých - rok 2024)
Komentář: Kdyby jí nebylo, tak není žádný hlas Niny Simone nebo Jeffa Buckleyho. Je tomu tak. Taková Eva Olmerová v něčem no, tím osudem myšleno.
Frank Sinatra
Fotka
3 nejlepší skladby
Fly Me To The Moon
New York
One For My Baby (And One More for the Road)
Zajímavosti
Fiktivní postava zpěváka Johhny Fontaina z filmu Kmotr je prý Sinatrou inspirována.
Italská mafie v USA na něj vliv měla, to zase ne že né. FBI si o něm vedlo spis přes prý 40 let.
Stal se asi prvním idolem teenagerek své doby. Prý to byla "sinatramánie" v raných 40. letech 20. století.
Inspiroval postavu animovaného psa Scooby-Dooa. A to závěrem v písní "The Strangers In The Night", kde se ozývá "Dooby Dooby Doo".
Krátce také pracoval jako nýtovač v loděnici Tietjen & Lang v New Jersey.
Komentář: Nikdo z pánů asi neměl takový charismatický hlas (max Elvis Presley). Takže z toho je i dnes odvozený pojem "sinatrovka".
コメント